ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ
Вправи для розвитку міжпівкульної взаємодії
Ці вправи розвивають міжпівкульні зв’язки, синхронізують роботу півкуль, покращують розумову діяльність, сприяють поліпшенню пам’яті та уваги, полегшують процес читання і письма.
Ці вправи корисні для дітей та дорослих будь-якого віку.
Вправи необхідно виконувати щодня, виділивши 20-25 хвилин на день для них. Вони стануть в пригоді для маленьких перерв в ході заняття, або для налаштування на роботу перед заняттям.
Вправи рекомендують поступово ускладнювати:
- прискорювати темп;
- виконувати з легко прикушеним язиком і заплющеними очима (вимкнення мовного і зорового контролю);
- підключати рухи очей і язика до рухів рук;
- підключати дихальні вправи і метод візуалізації.
“Вушка”
Ціль: Енергетизація мозку.
Розправляти і розтягувати зовнішній край кожного вуха однойменною рукою в напрямку вгору-назовні від верхньої частини до мочки вуха (п’ять разів). Помасажувати вушну раковину.
“Ліхтарики”
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії (мозолистого тіла), довільності і самоконтролю.
Покласти кисті на стіл. Одна – стиснута в кулак, інша лежить на столі долонею. Одночасно змінювати положення рук (якщо права в кулаці, а ліва – долоня, то змінити на: права – долоня, ліва – кулак і так далі)
“Дзеркальне малювання”
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю. На аркуші чистого паперу, взявши в обидві руки олівці або фломастери, пропонуємо дитині малювати одночасно обома руками дзеркально симетричні малюнки, літери, цифри. Рекомендується при виконанні цього завдання використовувати музику.
Малюнки для дзеркального малювання двома руками
"Кільце"
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.
Піднімаємо вгору обидві долоні і починаємо перебирати пальці на обох руках, поєднуючи в кільце з великим пальцем по черзі вказівний, середній, безіменний та ін. Виконується спочатку правою рукою, потім лівою, потім обома. Ведучий змінює темп виконання, то прискорюючи, то сповільнюючи його.
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.
Ведучий показує дитині три положення долоні на столі, які послідовно змінюють один одного: розкрита долоня на столі, долоня, стиснута в кулак, долоня ребром на столі. Спочатку вправа виконується разом з ведучим:
а) долонею правої руки;
б) долонею лівої руки;
в) обома долонями одночасно.
При цьому міняємо темп виконання, то, прискорюючи, то, сповільнюючи його. Потім дитина виконує вправу самостійно.
“Вухо – ніс”
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.
Лівою рукою візьміться за кінчик носа, а правою рукою – за протилежне вухо. Одночасно відпустіть вухо і ніс, хлопніть в долоні, змініть положення рук «з точністю до навпаки».
“Перехресні рухи”
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.
Виконуйте перехресні координовані рухи одночасно правою рукою і лівою ногою (вперед, в сторони, назад). Потім зробіть те ж лівою рукою і правою ногою.
“Горизонтальна вісімка”
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.
Намалюйте в повітрі в горизонтальній площині цифру вісім три рази спочатку однією рукою, потім іншою, потім обома руками одночасно.
Підбірка для стабілізації емоційного стану.
Викладаємо перелік дієвих вправ для самодопомоги, розроблених нашими психологами:
1)Скористайтесь шкалами для визначення тривожних станів:
– Розпізнати симптоми панічних атак: http://bit.ly/2TXcgod – Шкала самооцінки тривоги: http://bit.ly/2Wh0434
2) Розробіть “ЕКСТРЕНУ ВАЛІЗУ” для самодопомоги при емоційно стресових ситуаціях. Скачати форму можна тут: http://bit.ly/2Wl1kSW
3) Щодня виконуйте вправу для стабілізації та подолання стресу “БЕЗПЕЧНЕ МІСЦЕ”
Аудіозапис вправи: http://bit.ly/2INSUM1
(для виконання вправи прослухайте аудіозапис з інструкціями)
Дана вправа ефективна, коли людині необхідно пережити стресові обставини, а також коли людина починає переживати напливи неприємних спогадів, почуттів і думок.
Навички активної уяви пов’язані з пригадуванням стабілізуючих образів задіюють нейронну мережу, яка відповідає за внутрішню стабілізацію та ефективне подолання стресу.
4) Навчіться техніці “ПРОТИСТРЕСОВЕ ДИХАННЯ”
(Виконайте цю вправу самі і навчіть тих, хто поруч).
Повільно виконуйте глибокий вдих через ніс (на 1-2-3-4); на піку вдихання затримайте дихання (на 1-2), після чого зробіть видих через рот (або як зручно) якомога повільніше (на 1-2-3-4-5-6).
Це заспокійливе дихання. Постарайтеся уявити собі, що з кожним глибоким вдихом і тривалим видихом ви поступово позбавляєтеся від стресової напруги, ніби «видихаєте її через трубочку».
Виконуйте цю вправу 5-10-ть разів
5) У випадку дезорієнтації від надмірних емоцій, виконайте дієву вправу “5-4-3-2-1”. Ця вправа допоможе вам швидко повернутися до реальності, по черзі активуючи п’ять органів відчуттів та увімкне лобну за рахунок називання слів.
Інструкція:
– Роздивіться навколо себе та знайдіть очима 5 предметів синього кольру. Назвіть їх;
– Прислухайтеся та почуйте 4 різних звуків. Назвіть їх;
– Доторкніться рукою та відчуйте 3 різні поверхні. Назвіть, які вони на дотик;
– Відчуйте два різні запахи. Назвіть їх;
– Визначте щось на смак. Назвіть, що ви відчули на смак? (можливо, ви відчуєте смак у роті, а якщо маєте можливість, то випийте трішки води та відчуйте, який у неї смак).
6) І наостанок, вправа “Обійми метелика”, яка допоможе вам за 2 хв синхронізувати півкулі мозку та відновити внутрішній спокій:
https://www.youtube.com/watch?v=KeGybW3zuxo
ВАЖЛИВО:
Кожну з цих вправ варто виконати декілька разів заздалегідь, для того щоб ви вчасно застосували її у випадку стресової ситуації. Так ви більш імовірно згадаєте, що варто зробити.
Інформація з сайту https://www.sens.lviv.ua/